به درک پزشکی کمبود عرضه آن کمک می کند تا بدانید که چگونه ایالات متحده از دست لیتیوم یون باتری به چین


ProPublica غیر انتفاعی اتاق خبر که به بررسی سوء استفاده از قدرت است. ثبت نام برای دریافت ما بزرگترین داستان به عنوان به زودی به عنوان آنها منتشر شده است.

با بسیاری از بحرانی محصولات مراقبت های بهداشتی در حال حاضر ساخته شده دریایی است که منابع را افزایش تقاضا عنوان coronavirus ضعف بیمارستان های آمریکا توجه دوباره تبدیل به ضعیف شده دولت از تولید داخلی.

به عنوان واردات از تولید کنندگان چینی بخار و کشورهای دیگر را پایین نگه داشته در صادرات مراقبت های بهداشتی کارگران بداهه خانگی ماسک صورت در حالی که آمریکا کارخانه retooled در یک مسابقه از جان گذشته به هواکش و تجهیزات حفاظتی. این یک الگوی آن به نظر می رسید که در آن دستگاه های اختراع در ایالات متحده آمریکا تا پایان تولید شده در خارج از کشور.

“هرگز دوباره باید تکیه بر بقیه جهان برای ما داروهای ضروری و مقابله” قول رئیس جمهور دونالد مغلوب ساختن پیشی جستن تجارت مشاور پیتر ناوارو در یک Coronavirus نیروی کار کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید است. دموکراتیک رژیم صهیونیستی نیویورک. اندرو کومو ابراز سرخوردگی مشابه: “در دراز مدت ما را به کشف کردن که چرا ما زخم در این وضعیت که در آن ما اصلا ظرفیت تولید در این کشور است.”

شروع کردم به گزارش بحران در آمریکا تولید مدتها قبل از coronavirus مجبور موضوع بر روی مرکز صحنه.

من می خواستم به درک آنچه رخ داده به امریکا را به تلاش برای تولید باتری لیتیوم یون یک محصول تبدیل شده است که بسیار حیاتی برای آینده ایالات متحده حمل و نقل. باتری های لیتیوم در حال حاضر قدرت نه فقط نسل جدیدی از ماشین های الکتریکی, اما همه چیز از دریل شارژی به شخصی هواپیماهای بدون سرنشین است. آب و برق و استفاده از آنها برای ذخیره انرژی تولید شده توسط آسیاب های بادی و پانل های خورشیدی. آنها حتی فشار هوا از طریق لباس محافظ دستور داد به تازگی توسط سازمان مدیریت اضطراری فدرال برای کمک به بیمارستان نیویورک کارگران در پاسخ به COVID-19.

اما تلاش برای ایجاد یک باتری لیتیوم تولید پایه در ایالات متحده تا حد زیادی شکست خورده حتی پس از دولت اوباما آن را یک کیستون از آن در سال 2009 محرک برنامه با هدف تولید 40 درصد از جهان را لیتیوم یون باتری های پیشرفته برای خودروهای 2015.

امروز که تعداد غرفه در حدود 10% عمدتا به دلیل تسلا باتری نیروگاه در نوادا است. بسیاری از باتری های مورد استفاده در مجموعهای از ایالات متحده محصولات در حال حمل از چین یا سایر تامین کنندگان خارجی. با وجود آن اقتصادی ملی شعارهای مغلوب ساختن پیشی جستن دولت انجام داده است کمی به احیای باتری-ساخت پیشنهاد عمیق کاهش به تحقیقات انرژی های جایگزین و مطلوب سوخت های فسیلی در هر نوبت. (یک سخنگوی وزارت انرژی کاهش یافته است به نظر در تاریخ ثبت است.)

یک توقیف باتری گیاه در رومالوس میشیگان حدود 10 دقیقه از دیترویت فرودگاه است که یک بنای تاریخی که به fizzled رویا. فقط یک جاده دو خط از یک جنرال موتورز کارخانه است که باعث می شود گاز موتورهای A123 Systems’ کارخانه باز کرده بود از یک دهه پیش با سخاوتمندانه بودجه از اوباما محرک برنامه.

سپس به عنوان در حال حاضر دولت فدرال بود پمپاژ پول به اقتصاد به دفع فروپاشی است. بر خلاف امروز اما هدف این بود برای ایجاد به عنوان بسیاری از مشاغل به عنوان ممکن است به جای حمایت از مردم که شغل مجبور به ناپدید می شوند به منظور حاوی یک ویروس مرگبار است. و دولت اوباما می خواست چیزی دیگری بیش از حد: مجددا با ابزار تجهیز صنایع بزرگ برای کمک به آنها برای زنده ماندن و رشد در آینده است.

A123 را Romulus گیاه در حال حاضر نشسته آرام. آن غول طبقه بوده و به صورت اجاره برای بیش از یک سال و در حالی که ماشین های گران قیمت صبر به فروش می رسد در حراج به احتمال زیاد برای سکه بر روی دلار. یک خواهر کارخانه و شرکت سابق ستاد در نزدیکی Livonia است که repurposed به عنوان پزشکی ، A123 که در پاسخ به درخواست ها برای اظهار نظر کرده و تنها کارگران یقه سفید در سمت چپ در امریکا; تمام ساخت آن انجام شده است در چین و جمهوری چک.

که شکست به ساخت قوی صنعت است که این مهم برای کشور دارای درس های بسیاری برای رهبران در طول زمان مخمصه.

“دولت سرمایه گذاری در تحقیقات پایه و برگ همه چیز به شانس” گفت: Sridhar کوتا یک استاد مهندسی در دانشگاه میشیگان که در خدمت به عنوان دستیار مدیر تولید پیشرفته در سیاست علم و فناوری در دولت اوباما. “بازار آزاد صحبت کرده است 30 سال. آن را برای ما کار نمی کند چرا که ما در حال اعمال نفوذ خود ما سرمایه گذاری و باتری های یون لیتیوم فقط یک درد مقعد نمونه از آن است.”


ستاد A123 Systems در واترتاون ماساچوست در سال 2007. امیدوار کننده شرکت دریافت میلیون ها نفر در محرک پولی خواهد بود و به زودی باز جدید کارخانه ها در نزدیکی دیترویت. (دیوید گلدمن/بوستون هرالد از طریق عکس از آسوشیتدپرس)

در حزب دموکرات مناظره ریاست جمهوری در ماه فوریه نامزد جو بایدن صدا مانند او در سال 2009 و 2010 سفر به این کشور به باراک اوباما و معاون رئیس جمهور به مشتری جلب کردن محرک های هزینه. پرسید که چگونه این کشور باید آدرس تغییر آب و هوا او علامت پایین یک لیست که شامل یک آشنا تجویزی.

“سرمایه گذاری در فن آوری باتری می شود.”

به عنوان اگر او در کاخ سفید تا به حال سعی کردم به انجام دقیقا همان است که.

بایدن اولیه بود پریمیر برای دولت اوباما سرمایه گذاری در باتری تحقیقات و تولید است. اتومبیل های برقی بودند در ابتلا به, اما باتری خود را تولید می شد تقریبا به طور انحصاری در آسیا بود که در اصل تجاری آنها را برای استفاده در دوربین های فیلم برداری و تلفن های همراه قبل از حرکت به ماشین. برای رفع که, دولت اوباما تقسیم شده از 2.4 میلیارد دلار به تولید کنندگان مایل به باتری در ایالات متحده قرار داده و مردم را به کار در این فرآیند است.

A123 Systems, راه اندازی است که تا به حال چرخید از MIT با جدید امیدوار کننده یون لیتیوم تکنولوژی در سال 2005 اعطا شد $249 میلیون باتری محرک’ دومین دریافت کننده. آن را اعلام کرد کارخانه های جدید در رومالوس و Livonia که در نهایت به ایجاد بیش از 4000 شغل. میشیگان ارائه شده 135 میلیون دلار در کمک های مالی و مالیاتی, اعتبار و نام A123 را برنامه ریزی شده 75 هکتار پردیس یک “رنسانس منطقه” پاک کردن مالیات ایالتی و محلی برای 15 سال است.

در سال 2010 در یک ترشح برش روبان, رویداد, به نمایش گذاشتن Livonia, گیاه, اوباما به نام بود و لوله کشی از طریق بلندگو اعلام کرد که آمریکا سیاست های اقتصادی دیگر نمی خواهد “قرار ما پشت نوآوری مسابقه است.”

حضور که روبان برش در فرد پری Seay استخدام با A123 حدود یک سال بعد از او گذاشته شدن از دندان عرضه شرکت. او در زمان قرارداد و موقعیت مدیریت موجودی و هیجان زده بود در مورد پیوستن به راه اندازی ارائه آینده ای روشن.

“دولت می خواست این اتفاق می افتد,” Seay گفت: “و آنها انداخت این همه پول در آن است. همه ما تا به حال امید زیادی است.”

ماشین آلات مورد استفاده برای ساخت باتری در A123 را Livonia, میشیگان گیاه در روز از آن رویداد روبان برش. (جفری Sauger/بلومبرگ از طریق گتی ایماژ)

هنگامی که هر دو از آن کارخانه ساخته شد A123 تا به حال از این ظرفیت به امریکا بزرگترین باتری لیتیوم یون تولید. آن امضای مشتری راه اندازی Fisker Automotive, ساخته شده است که براق, باطری خوب ماشین ورزشی است.

ساخت باتری های یون لیتیوم است و نه بر خلاف پخت رول دارچین. در A123 را Romulus گیاه که در آن کارگران ملبس به hazmat مناسب برای حفاظت دسته از گرافیت و لیتیوم مخلوط شد به “دوغاب” که ذخیره شده بود در برگزاری غول پیکر مخازن. هر مخلوط شد نورد بر روی مس یا آلومینیوم فویل پخته شده در فر و فشرده به یک دقیق ضخامت.

کویل شدند و پس از آن حمل و نقل به Livonia, جایی که آنها بودند unwound قطع به رول کوچکتر و دوباره زخم قبل از رفتن به یک خلاء فر. کارگران از مد افتاده و آنها را به دایره “ژله رول” درج آنها به فلز بدنه مقداری آنها را با الکترولیت شکر و تخم مرغ و فشرده برای کمک به حمل لیتیوم یون بین کاتد و آند است که چه انرژی. آنها بسته به بلند و باریک استوانه یا باریک, تخت بسته است. برای ماشین, باتری آن بسته بودند انباشته شده مانند ماکارونی و پیچ به جعبه های فلزی.

آن را نمیگیرد طولانی برای همه چیز به اشتباه است.

در سال 2011 معیوب A123 باتری فروخته شده به Fisker منجر به $66.8 میلیون به یاد بیاورید که چهار شرکت را در قیمت سهام. Seay که در آن زمان استخدام شده بود در زمان کامل گفت: A123 باتری را دچار تعارض با کیفیت. “این به نظر می رسد مثل من عجله به همه چیز انجام می شود بنابراین ما می تواند با استفاده از این پول و شروع به فروش Fisker car,” او گفت:.

A123 همچنین تلاش برای ساخت یک پایگاه مشتری. جنرال موتورز هنوز دوره نقاهت خود را از بحران مالی تصمیم کره جنوبی LG Chem بیش از A123 به باتری برای Chevy Volt. “من تمایلی به ریسک پذیری در, راه اندازی باتری شرکت گفت:” تونی Posawatz که زد GM ولت برنامه در زمان.

A123 نیست فقط باتری ساز به آرامی پژمرده. جانسون کنترل پیشرو تولید کننده سرب باتری های اسید اوراق, برنامه ای برای یک گیاه جدید که تمرکز بر روی باتری های یون لیتیوم. پس از ناامید کننده GM ولت فروش فدرال ممیزی در بر داشت که LG Chem در حال صرف تقریبا همه از آن محرک اعطای ساخته شده اما تنها 60 درصد از وعده داده شده ظرفیت. EnerDel رفت ورشکسته در سال 2012 خریداری شده توسط یک سرمایه گذار. داو به فروش می رسد یک شرکت آلمانی علاقه خود را در یک کارخانه ساخته شده است در Midland, Michigan.

زمانی که A123 برای پرونده فصل 11 ورشکستگی در ماه اکتبر 2012 از آن استفاده کرده بود $132 میلیون از آن $249 میلیون دلار کمک هزینه فدرال و آن میشیگان استخدام به اوج خود رسید و در 1000 کارکنان.

عمیق تر شدن زخم های صنعتی کنگلومرا به نام Wanxiang پرداخت تنها $256.6 میلیون برای A123 دارایی در سال 2013. وجود دارد دو حزبی خشم در کنگره در مورد توافق است اما نه به اندازه کافی برای جلوگیری از فروش می باشد. Wanxiang بعد از خرید Fisker بیش از حد.

برای خودروسازان, فن آوری باتری هنوز هم نمی تواند در رقابت با موتورهای بنزینی. نانسی گییا که زد شرکت فورد موتور برق طرح نمی تواند استفاده از باتری برای کامیون ها و Suv ها خواستار آمریکایی رانندگان است. “باطری وسایل نقلیه در آن زمان بود که یک پل خیلی دور” گییا گفت.

تا سال 2015 به جای میلیون وسایل نقلیه الکتریکی پیش بینی شده توسط کاخ سفید با فروش بیشتر افسرده با قیمت های پایین گاز تنها در حدود 400,000 بودند در جاده های آمریکا.

پول فدرال شده بود غیر قابل مقاومت, اما آن را نیز رهبری A123 به سرمایه گذاری در تولید قبل از مشتریان کافی وجود داشته برای این محصول گفت: موسس و رئیس سابق تکنولوژی افسر بارت رایلی. “اگر شما در حال پاسخ گویی به چیزی که مصنوعی در بازار, شما این کار را در خطر خود را” رایلی گفت.


در ماه اکتبر گذشته انگلیسی, تحلیلگر داده سیمون مورز آمد به دفتر اجرایی ساختمان در کنار کاخ سفید به مختصر برخی از مغلوب ساختن پیشی جستن کارکنان در باتری لیتیوم یون زنجیره تامین است.

“کاخ سفید فکر می کند از این لحاظ شغل” گفت: مورز یک مدیر عامل شرکت تحقیقات معیار معدنی هوش. اگر توسعه زنجیره تامین کامل از تولید باتری می تواند حدود 45,000 مشاغل, او گفت:. بزرگتر مخاطرات بودند که امریکا ایستاده بود به برانند.

“اگر ایالات متحده می کنید خود را, ظرفیت باتری در مقیاس بزرگ و با کیفیت بالا آن را به از دست دادن آن صنعت خودرو در 50 سال آینده” مورز گفت.

یک بسته باتری و برق ماشین ورزشی نمایش داده شده در نمایشگاه در Hangzhou چین صنعتی کنگلومرا Wanxiang که خریداری A123 در سال 2013 پس از شرکت آمریکایی ورشکست شدند. (Qilai Shen/بلومبرگ از طریق گتی ایماژ)

به رقابتی نوآوری و تولید باید وجود داشته باشد در یک دایره با فضیلت — با مهندسی بهبود ارتباط تنگاتنگی با تولید کارخانه. برای لحظه ای مصرف کنندگان هنوز هم تقاضا کامیون ها و Suv ها به دلیل گاز ارزان است و باطری وسایل نقلیه در حق بیمه. اما به عنوان هزینه باتری کاهش می یابد که می تواند تغییر به سرعت و قبل از دیترویت برای آن آماده است.

تا کنون مسیر خوب نیست. توسط 2024, معیار انتظار دارد امریکا به 8.2 درصد از جهان را در باتری لیتیوم یون ظرفیت در حالی که چین 72.8% و اروپا است 14.2%.

مغلوب ساختن پیشی جستن دولت خواست شرکت ها به حرکت زنجیره تامین خود را در خارج از چین است. تجارت مشاور ناوارو دیرین منتقد تجارت با چین به صراحت ذکر شده امریکا در عدم تولید باتری به عنوان یک تهدید امنیت ملی به دلیل قابل کاربردهای نظامی — اعم از رادیو قابل حمل برای تصویربرداری حرارتی برای نظارت است. چین همچنین کنترل مواد خام مورد استفاده در پیشرفته باتری. لیتیوم جهان سبک ترین فلز در درجه اول استخراج در شیلی و استرالیا و فرآوری در چین است.

“ما تقریبا تمام تولید باتری های مهاجرت در جای دیگر در حال حاضر” ناوارو گفت: در سال 2018 سخنرانی در واشنگتن فکر می کنم تانک. “و ما لیتیوم است که برای برخی از این است که تحت کنترل قدرت های خارجی.”

اما تا کنون تلاشهای دولت یا شده است در مقیاس کوچک و یا حتی معکوس.

را مغلوب ساختن پیشی جستن تجارت جنگ است که اعمال 15 درصد تعرفه در باتری های یون لیتیوم که از چین شروع در ماه سپتامبر 2019. (از آن شده است به نصف کاهش دهد.) شرکت ها و انجمن ها — از جمله شرکت کره ای LG Chem و تسلا دو تا از بزرگترین تولید کنندگان باتری در ایالات متحده آمریکا — التماس برای معافیت با دفتر نماینده تجاری ایالات متحده به دلیل مشکل پیدا کردن منابع.

اما این تعرفه ها نمی خار تولید داخلی گفت: سنگ قبر تحقیقات انرژی مشاوران تحلیلگر Sam Jaffe. “اگر شما در حال رفتن به ساخت یک کارخانه در اینجا به استفاده از آن چگونه شما می دانید آن را به ناپدید می شوند در شش ماه؟” Jaffe گفت. “این تقریبا یخ زده مردم در آهنگ های خود را.”

چه خار داخلی تولید ؟ به گفته کارشناسان من مصاحبه: باتری بیشتر تحقیقات سرمایه گذاری و سیاست هایی که به تقویت تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی مانند مشوق های مالیاتی و قوی استانداردهای تولید گازهای گلخانه ای. چرا که بدون در نظر گرفتن تعرفه های جهانی عرضه زنجیر شده اند پیمانکاری برای سال. سنگین کالا به خصوص در حال حاضر تمایل به مونتاژ و نزدیک به جایی که آنها در حال رفتن به فروش می رسد, بنابراین اگر شما می خواهید چیزی را در کشور خود آن را حس می کند به مصرف بیشتر از آن.

به جای تهمت است با شوق و ذوق پشتیبانی از سوخت های فسیلی است. خود را آژانس حفاظت از محیط زیست است عقب اوباما-عصر خودرو اقتصاد سوخت قوانین و مبارزه با فرمت $7,500 خودرو الکتریکی اعتبار مالیاتی. مغلوب ساختن پیشی جستن دفتر مدیریت زمین کاسته و راه را برای لیتیوم معدن در اراضی عمومی اما سرمایه گذاران شده اند leery.

هر سیاست پیشنهاد مربوط به آب و هوا تبدیل شده سیاسی. برای مثال: یک لایحه پیشنهادی در ماه دسامبر توسط دموکرات در کنگره جکی Speier برای ایجاد جدید خودرو الکتریکی مشوق های مالیاتی, افزایش شارژ زیرساخت ها و صدور اوراق قرضه داخلی و باتری تولید کنندگان تا 31 دموکراتیک همکاری حامیان مالی و نه خواهان.

“دولت سیاست این است که این یک مشکل نیست” گفت: دیوید هارت مدیر مرکز علوم و فناوری سیاست در دانشگاه جورج میسون Schar مدرسه از سیاست و دولت است.

خود را به عنوان دستیار وزیر امور دفتر بهره وری انرژی و انرژی های تجدید پذیر تهمت نصب دانیل سیمونز سابق کارمند در نفت و گاز-دوستانه فکر می کنم تانک.

کاخ سفید بودجه پیشنهاد کاهش انرژی های تجدید پذیر بودجه تحقیق و پژوهش و حتی در صدد از بین بردن پروژه های تحقیقاتی پیشرفته سازمان انرژی عنوان دفتر فدرال انرژی سازی طرح های پژوهشی. کنگره تا کنون کاهش یافته است به اتخاذ کاهش و برخی باتری تحقیقات همچنان ادامه دارد اگر چه کارشناسان می گویند آن کمتر از مورد نیاز است.

“مردم واقعا علاقه مند به آنچه ما انجام شد در ایالات متحده” جیم Greenberger مدیر اجرایی اتحاد ملی برای فن آوری های پیشرفته باتری به من گفت. “در حال حاضر ما در حال بی ربط در سطح بین المللی.”

مغلوب ساختن پیشی جستن دولت ساخته شده است که چند قدم به جلو. در ماه ژانویه وزارت انرژی اعلام کرد “ذخیره سازی انرژی grand چالش ها” که به طور مستقیم با $158 میلیون نسبت به پژوهش و تولید بهبود. و شده اند وجود دارد glimmers از سرمایه گذاری های جدید در تولید باتری مانند جنرال موتورز است 2.3 میلیارد دلار با مشارکت LG Chem تولید باتری در آن توقیف گیاه در lore city, Ohio.

اما محدودتر در مقایسه با اروپا و آسیا که در حال یورتمه رفتن جلو در برق خودرو تصویب. چند کشورهای اروپایی با هدف فاز از گاز و وسایل نقلیه به طور کامل به عنوان مثال و اتحادیه اروپا یک اتحادیه گسترده “استراتژیک طرح اقدام” به چرخ ضامن دار تا استانداردهای تولید گازهای گلخانه ای و صرف بیش از $3.5 میلیارد پیشرفته باتری پژوهش است. چین تاسیس وسیله نقلیه الکتریکی اهداف تولید و نیاز به خودروسازان برای خرید باتری در داخل کشور.

کوتا سابق کاخ سفید تولید پیشرفته ارشد در حال حاضر در دانشگاه میشیگان خواهان یک سیاست جدید است که نیاز به صرف حداقل 5% از 150 میلیارد دلار سالانه علوم بودجه در تحقیقاتی که نوبت آزمایشگاه پیشرفت به صورت تجاری قابل دوام محصولات. دولت باید حمایت از استارتاپ خرید محصولات خود و شرکت ها با بهره گیری از دولت-یارانه تحقیقات باید مورد نیاز برای تولید آنها عمدتا در ایالات متحده, او گفت:.

اما این مشکل نه تنها با سیاست های دولت است. در مقایسه با بیمار, طولانی مدت از سرمایه گذاران در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی و امریکا به سرعت در گردونه بازار سرمایه تمایل به رها کردن شرکت های که اصلا به سرعت رشد می کنند به اندازه کافی. برای پر کردن این فاصله کوتا فکر می کند که دولت ها باید جمع آوری پول برای عموم موفق بخش خصوصی در تامین مالی صندوق های سرمایه گذاری.

“وقتی که می آید به مقیاس بالا که نباید دولت مسئولیت” کتا به من گفت. “از آنجا که پس از آن شما خواهید بود ایجاد A123.”


پس از A123 ورشکستگی شرکت مدیران اطمینان بخش انرژی است که جدید چینی صاحبان امر حفظ تولید در میشیگان.

“آنها در طول تاریخ دست مالک را حفظ متحده مدیریت حفظ مشاغل آمریکا ارائه شده به اهداف مالی آشنا هستند و در موارد مختلف صادر شده اند محصول از ایالات متحده بخش به مشتریان چینی خود را,” ارشد فنی مدیر مایک ویموکس نوشت: با توجه به اسناد و مدارک بررسی شده توسط ProPublica.

به پری Seay چینی شرکت ایالات متحده عملیات تولید ساخته شده است هرگز معنی های زیادی داده شده که چگونه چند الکتریکی ماشین آمریکایی خرید شد. “ما در تلاش بودند برای فروش به مردم در اینجا در ایالات متحده, اما هیچ کس آن را می خواستم” Seay گفت. و باتری های سنگین — آن را سخت به رقابت در هزینه زمانی که شما در حال حمل و نقل در خارج از کشور.

در 2019, A123 اعلام کرد آن را خواهد دید از آن کارخانه ها و تحکیم آن در مهندسی پرسنل در نوی میشیگان. فدرال وزارت کار تایید یک درخواست برای تجارت تنظیم کمک آن اعطا شده است که کار نقل دریایی به ده ها تن از A123 را گذاشته و کارگران است. یک اسکلتی خدمه در حال انجام پاکسازی در رومالوس گیاه و زمانی که من در بازدید از پارکینگ تقریبا خالی شارژر پاره پاره از چندین فضاهای مادی و معنوی برای اتومبیل های برقی.

شهر آرام است و به احتمال زیاد احساس بیشتر تاثیر اقتصادی از مرکز پاسخگویی آمازون از آن تا به حال از A123. تیم Keyes شهر سابق توسعه مدیر به من گفت A123 مدیریت همیشه فاصله خود را; او هرگز شنیده ام که او نامیده می شود را بررسی کنید.

“آنها یک شبح مستاجر” Keyes گفت: درست مصرف کردن فضایی که در غیر این صورت خواهد شده ایم در این شهر مالیات رول. “من تصور می کنم این شهرستان است که به دنبال به جلو به آنها در نهایت در حال حرکت است.”

tinyurlis.gdv.gdv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.detny.im

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>