تجارت الکترونیکی نحوه عملکرد شرکتها – و همچنین افراد غیرانتفاعی ، سازمان های دولتی و سایر مؤسسات – را به طرز چشمگیری تغییر داده است و به آنها امکان افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها و حرکت سریعتر را می دهد.
به عنوان مثال ، صورتحساب الکترونیکی ، صورتحساب خودکار و سیستم های پرداخت دیجیتالی ، زمانی را که کارگران باید به این وظایف اختصاص دهند ، کاهش می دهد که بسیاری از مشاغل فقط چند دهه قبل به صورت دستی با آنها کار می کردند. در نتیجه صرفه جویی در وقت ، مشاغل می توانند تعداد سر خود را کاهش دهند یا زمان کارگر را به سمت کارهای با ارزش بالاتر سوق دهند. علاوه بر این ، چنین سیستم های دیجیتال زمان بین صورتحساب و پرداخت را کاهش می دهد و از این طریق جریان نقدی تجارت را بهبود می بخشد.
سیستم های ارتباطی الکترونیکی ، مانند ایمیل ، کنفرانس ویدئویی و سیستم عامل های همکاری آنلاین که پویایی رسانه های اجتماعی را در بر می گیرد ، به همین ترتیب با کاهش تأخیر بین سوالات و پاسخ ها ، بهره وری را افزایش می دهند. درست است که آیا ارتباط بین کارمندان ، کارمندان و شرکای تجاری خارجی یا کارمندان و مشتریان برقرار است.
افزایش سرعت همچنین منجر به تصمیم گیری سریعتر می شود و باعث می شود شرکت ها چابک تر و پاسخگو تر به نیازهای ذینفعان و تقاضای بازار در کل باشند. سیستم های ارتباطی الکترونیکی همچنین با از بین بردن ، در برخی موارد ، سفر کارکنان برای اهداف همکاری ، در عین حال پشتیبانی از فرهنگهای بازتر و مشارکتی را نیز با آسانتر کردن کارمندان در هر موقعیت ، در هر بخش و هر کجا از نظر جسمی برای کمک به ایده ها فراهم می کند. .
سیستم های دیجیتالی که تجارت الکترونیکی را تأمین می کنند همچنین می توانند دسترسی سازمان را فراتر از دیوارهای آجر و ملات خود گسترش دهند. برنامه های کاربردی تجاری مبتنی بر ابر ، کارگران را قادر می سازد تا کارهای خود را از خانه و سایر مناطق دور افتاده ، مانند سایت های مشتری انجام دهند. به طور مشابه ، برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر و طبیعت 24/7 اینترنت اجازه می دهد تا معاملات تجاری در سراسر ساعت و سراسر جهان ادامه یابد و حتی به متخصصان انفرادی و مشاغل کوچک نیز امکان می دهد که بنگاه های جهانی باشند.
سیستم های دیجیتالی و بویژه فن آوری های نوظهور مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نیز سهولت ، سرعت و اثربخشی کارهای بی شماری در زمینه تجارت الکترونیکی مانند بایگانی اطلاعات ، جستجوی داده های ذخیره شده برای بینش ها ، ثبت معاملات مالی و ارتباط با مشتریان با پیام شخصی.
مهمتر از همه ، با وجود این ، ظهور نرم افزارها و خدمات پیشرفته تجارت الکترونیکی ، قابلیت های جدیدی را به سازمان ها اعم از بازاریابی از طریق ایمیل ارسال کرده و راه های جدیدی را برای فروش کالاها و خدمات خود ، مانند فروشگاه های آنلاین ایجاد کرده است. نرم افزار تجارت الکترونیکی امکان ایجاد مدلهای تجاری کاملاً جدید مانند ظرفیت eBay را برای فروش مصرف کننده به مصرف کننده و سایتهای خرید و فروش از مصرف کننده تا مصرف کننده و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک فراهم کرده است. بستر تجارت الکترونیکی Shopify با فراهم کردن زیرساخت ها و نرم افزار تجارت الکترونیکی برای فروش کالاهای خود ، امکان ایجاد فروشگاه های آنلاین را به افراد می دهد.
انواع تجارت الکترونیکی
امروزه بیشتر سازمان ها حداقل برای حمایت از شایستگی های اصلی یا عملکردهای فرعی حداقل توانایی های تجارت الکترونیکی را دارند.
با این حال ، میزان تجارت الکترونیکی که در یک شرکت اتفاق می افتد متفاوت است. برخی سازمان ها از قابلیت های تجارت الکترونیکی محدود برخوردار هستند: یک تجارت کوچک که پردازش پرداخت ها را با استفاده از یک سرویس پرداخت تلفن همراه مانند Square انجام می دهد ، اما از خدمات دیجیتالی دیگری استفاده نمی کند ، چنین کاری خواهد بود. در انتهای دیگر طیف ، شرکتهایی قرار دارند که الگوی تجاری آنها کاملاً توسط خدمات الکترونیکی و دیجیتال توانمند شده است. Rocket Mortgage ، یک محصول وام آنلاین و تلفن همراه از وام های Quicken ، نمونه ای از این نوع تجارت الکترونیکی است.
اگرچه سازمانها به طور فزاینده ای از خدمات دیجیتالی برای حمایت از مجموعه ای از توابع و قابلیت ها استفاده می کنند ، حتی آن دسته از سازمان هایی که می توانند به عنوان اشخاص تجارت الکترونیکی یا تجارت الکترونیکی کاملاً پیشرفته طبقه بندی شوند ، تمایل به طبقه بندی به صورت سنتی دارند.
مقامات تجاری و دیجیتال هنوز هم تجارت الکترونیکی را به صورت B2B ، B2C ، C2C و C2B طبقه بندی می کنند. برخی کلاس های مشاغل الکترونیکی دیگری مانند مشاغل به دولت و تجارت به کارمند ارائه می دهند.
Leave a reply