سانتافه بهتر است یا میتسوبیشی اوتلندر؟!

بار دیگر چشم‌بادامی‌های ژاپنی و کره‌ای با عرضه محصولات میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای سانتافه پا به عرصه رقابت خودروهای شاسی‌بلند گذاشته‌اند. نسل‌های پیشین اوتلندر موجود در بازار ایران، یک شاسی‌بلند ایمن با امکانات فراوان را به رخ کشیده‌اند. بازار پرفروش سانتافه نیز نشان‌دهنده رقیبی جدی برای محصولات میتسوبیشی است. نسل جدید اوتلندر که به‌عنوان فول‌آپشن شناخته می‌شود، با داشتن 7 صندلی کاملا مناسب خانواده‌های پرجمعیت است. البته شرکت رقیب نیز از این عرصه دور نمانده و با عرضه پلتفرم‌های 5 و 7 نفره دست خانواده‌ها را در انتخاب بازتر گذاشته است. در این مقاله به سراغ غول‌های چشم‌بادامی خودروسازی می‌رویم و تلاش می‌کنیم شما را در انتخاب میان این دو خودروی خوش‌خط‌وخال راهنمایی کنیم و ببینیم آیا قیمت سانتافه مقرون به صرفه است؟

طراحی

با یک نگاه به ظاهر سانتافه و اوتلندر متوجه می‌شویم که در بخش طراحی خارجی سانتافه برنده است. چراغ‌های کشیده متناسب با خطوط بدنه در کنار مه‌شکن‌های منحصربه‌فرد ظاهری اسپرت به سانتافه بخشیده است. در بخش عقب نیزچراغ‌های تزیین‌کننده نام سانتافه، به‌خوبی با سایر اجزای خودرو هماهنگ شده‌اند. اوتلندر هرچند که در مصاف با سانتافه شکست می‌خورد اما خودرویی چشم‌گیر در خیابان‌های ایران است. طراحی خارجی نسخه جدید با نسخه‌های قبلی جز در موارد جزئی تفاوت چندانی ندارد اما هم‌زمان از کراس‌اوورهای چشم‌نواز در بازار خودروهای لوکس است.

در اولین برخورد با فضای داخلی هردو خودرو، کیفیت مواد استفاده‌شده لبخند رضایت را بر چهره شما می‌نشاند. اوتلندر یک خودروی هفت‌نفره است که فضایی راحت را برای هر هفت سرنشین خود فراهم می‌کند. این خودرو نه‌تنها دارای کابین بزرگ و جاداری است، بلکه دارای حجم مناسبی در صندوق‌عقب خود نیز هست. از سوی دیگر ارگونومی موجود در طراحی، باعث دسترسی راحت راننده و سایر سرنشینان به امکانات موجود در فضای کابین می‌شود.

صندلی‌های تاشو در عقب سانتافه می‌تواند آن را از خودرویی 5 نفره به یک خودروی 7 نفره تبدیل کند اما بهتر است دو نفر اضافه‌شده دارای جثه کوچکی باشند. فضای کابین سانتافه به‌راحتی 5 نفر سرنشین بزرگ‌سال و قدبلند را در خود جا می‌دهد اما در نسخه‌های هفت‌نفره با اشغال کمی از فضای صندوق‌عقب، امکان حضور سرنشینان بزرگ‌سال به‌عنوان نفرات اضافه وجود ندارد.

امکانات رفاهی

ویژگی‌هایی چون چراغ‌های نوربالای اتوماتیک، تنظیم خودکار نور چراغ‌ها در شب و روز، سیستم صوتی و تصویری مجهز، آینه‌های جانبی برقی تاشو، آینه الکتروکروماتیک برای دید بهتر در شب، تهویه خودکار، صندلی 8 حالته برقی و سانروف در اکثر خودروهای کراس‌اور موجود در بازار ایران قرار گرفته است. مقایسه اوتلندر و سانتافه در این بخش نشان می‌دهد که امکانات تنظیم نور چراغ‌های داخلی و خارجی، سیستم اتو پارک، وجود حالت‌های مختلف رانندگی، دماسنج داخلی و تجهیزات صوتی تصویری پیشرفته‌تر برتری‌های سانتافه است. در مقابل امکان تنظیم دماهای متفاوت برای راننده و سرنشین جلو از طریق سیستم تهویه دوگانه و تنظیم سانروف در 3 حالت مختلف ازجمله ویژگی‌هایی است که برای رفاه بیشتر سرنشینان اوتلندر در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی

حضور دو موتور الکتریکی در کنار یک پیشرانه بنزینی، مصرف سوخت اوتلندر را به 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر رسانده و آن را به انتخابی مناسب برای طرفداران محیط‌زیست تبدیل کرده است. باوجود موتورهای الکتریکی شما می‌توانید اوتلندر را در حالت برقی برانید و باتری آن را مثل باتری موبایل خود شارژ کنید! حجم موتور اوتلندر 2400 سی‌سی بوده و در بخش الکتریکی قدرت 164 اسب بخار و گشتاور 332 نیوتن متر را تولید می‌کند. اگر از موتور بنزینی آن استفاده کنید قدرت 118 است بخار در کنار گشتاور 186 نیوتن متر پذیرای شما خواهد بود. گیربکس CVT اتوماتیک اوتلندر قابلیت تعویض دستی را نیز از طریق شیفترهای روی فرمان را برای شما فراهم کرده و شتاب 11 ثانیه‌ای را ایجاد می‌کند.

سانتافه از یک موتور 6 سیلندر انژکتوری بهره می‌برد که حجمی برابر با 3300 سی‌سی را داراست. قدرت 290 اسب بخار و گشتاور 252 پوند بر فوت، خریداران این خودرو را کاملا راضی و خشنود می‌سازد. البته با ممنوعیت ورود موتورهای حجم بالا، نسخه 2.5 لیتری آن با قدرت کمتر نیز در دسترس است. شتاب‌گیری 6.8 ثانیه‌ای برای نسخه 6 سیلندر آن با استفاده از گیربکس CVT خودکار و مصرف سوخت 7.1 لیتری در هر 100 کیلومتر از دیگر ویژگی‌های فنی این خودروی کره‌ای محبوب است.

ایمنی

کسب بالاترین نمره‌های ایمنی درزمینه حفظ جان سرنشینان بزرگ‌سال و کوک و تیز تجهیزات ایمنی، همان دلیلی است که این دو خودروی آسیایی را به رده‌های بالای فروش جهانی کشانده است. استفاده از امکانات ایمنی نظیر ایموبلایزر (سیستم جلوگیری از سرقت)، سنسورهای جلو و عقب، هشدار ترافیک، دوربین 360 درجه و کنترل پایداری و کشش، اوتلندر را درزمینه تجهیزات ایمنی نسبت به سانتافه متمایز می‌کند. استفاده از 7 کیسه هوا برای محافظت از بالاتنه راننده و سرنشین در برخوردهای جلو، عقب و پهلو در کنار محافظ زانویی، ایمنی سرنشینان میتسوبیشی را فراهم می‌کند.

ترمزهای دیسکی و ضد قفل مجهز به سیستم خنک‌کننده، کنترل سرعت در سرازیری و ایستایی در سراشیبی، رادار نقطه کور و ترمزدستی برقی ازجمله امکاناتی است که برای جلوگیری از بروز حادثه راننده را یاری می‌کند. سانتافه نیز با تشخیص اشیای متحرک در سطح جاده، هشدار حضور خودرو در نقاط کور راننده، هشدار خروج از خط، کنترل باد تایرها و دوربین‌های متعدد در اطراف خودرو، حرکتی ایمن را برای خریداران به همراه دارد. وجود یک کیسه هوای اضافه‌تر، ترمز اضطراری، ترمز پارک و امکاناتی نظیر ABS، EBD، DBC و Ba در سیستم پایداری و ترمز خودرو همان چیزی است که سانتافه را در پله بالاتری از اوتلندر قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

خودروهای آسیایی به دلیل تفاوت کمتر ارزش پول کشورهای سازنده با ایران، عمدتا با قیمت ارزان‌تری از خودروهای اروپایی به فروش می‌رسند. البته با توجه به شرایط بی‌ثبات و بدون نظارت بازار نمی‌توان این جمله را به قطعیت گفت. بااین‌حال فروش بالای هردو محصول کره‌ای و ژاپنی معرفی‌شده در بازار ایران خبر از شرایط خوب این خودروها می‌دهد. سانتافه و اوتلندر هردو خودرویی مناسب سفرهای خانوادگی طولانی‌مدت هستند. اگر در یک سفر خانوادگی مصرف سوخت و آرامش کابین برای شما در اولویت قرار دارد، اوتلندر پیشنهاد ما به شماست. اما اگر در جست‌وجوی خودرویی زیبا و خیره‌کننده با قدرت موتور بالا هستید و صداهای موتور و باد در کابین خودرو در سرعت‌های بالا شما را آزار نمی‌دهد، حتما به سراغ سانتافه بروید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *