بیزینس کوچینگ چیست و چه نقشی در کسب‌وکارتان دارد؟

بیزینس کوچینگ چیست و چه نقشی در کسب‌وکارتان دارد؟

بیزینس کوچینگ چیست؟

مشغول هر کسب‌وکاری که باشید احتمالاً برایتان پیش‌آمده که آرزو کنید کاش کسی به کمکم می‌آمد. البته برخی افراد آن‌قدر خوش‌شانس هستند که راهنمایی داشته باشند و بتوانند از نصایح و بینش او استفاده کنند، اما اگر شما خودتان مدیر باشید چه؟

چه کسی باید به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید؟

در چنین شرایطی فرد ایده آل و موردنیاز شما بیزینس کوچ یا مربی کسب‌وکار است که در طی فرایندی به نام بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکارتان را بهتر اداره کنید.

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ رابطه‌ای بین صاحب مشاغل و مربی یا کوچ معتبر است. نقش مربی این است که به شما کمک کند تا برای تجارت خود، بینشی متناسب با ارزش‌ها و اهداف زندگی خود ایجاد کنید و به آن هدف استراتژیک می‌گویند.

با در دست داشتن این چشم‌انداز، کوچ، راهنمایی، پشتیبانی و پاسخگویی لازم برای تعیین اهداف کسب‌وکارتان را به شما ارائه می‌دهد، به شما این امکان را می‌دهد که تجارت خود را از جایی که هست، به‌جایی که می‌خواهید ببرید.

پس‌ازاین که مالک کسب‌وکار مشخص کرد که تمایل دارد بیزینس خود را از وضعیت فعلی به چه وضعیتی در آینده برساند، بیزینس کوچینگ به او در تعیین استراتژی و اولویت‌بندی کردن اهداف و استراتژی‌های لازم برای پیش بردن کسب‌وکار به‌سوی اهداف، کمک می‌کند.

بیزینس کوچ به‌صورت منظم، هفتگی یا ماهیانه، با مالک کسب‌وکار ملاقات می‌کند تا او را در حفظ تعهداتی که در جلسات قبلی کوچینگ تعیین‌شده‌اند، یاری نماید.

در اینجا لیستی از مواردی که باید درباره بیزینس کوچینگ بدانید آورده شده است:

اولین و مهم‌ترین، این مربیان کسب‌وکار دارای سال‌ها تجربه و تخصص در ارائه خدمات راهنمایی به بخش‌های مختلف عملیات تجاری مانند فروش، بازاریابی، کمپین‌های محصول، آگاهی از برند و بسیاری دیگر هستند. شما می‌توانید برخی از استراتژی‌ها و ایده‌های خارج از چارچوب را که می‌تواند شمارا نسبت به رقبای خود جلو بیندازد، اجرا کنید.

علاوه بر این، بیزینس کوچ شمارا قادر می‌سازد تا استراتژی‌هایی برای برنامه بلندمدت یا کوتاه‌مدت نیز تهیه کنید. آن‌ها بهترین افراد حرفه‌ای هستند که می‌توانند سناریوی تجارت آینده را پیش‌بینی کرده و اقدامات لازم را برای دستیابی به مزایای رقابتی نسبت به سایرین انجام دهند. این یکی از جذاب‌ترین مزایای استخدام مربی است.

اگر در عملیات تجاری داخلی مشکلی دارید، این مربیان از حل آن اطمینان حاصل می‌کنند.

بااین‌حال، شما باید اطمینان حاصل کنید که مربی استخدام‌شده سال‌ها تجربه و تخصص دارد و می‌تواند در سناریوهای پیچیده تجارت، خدمات مربیگری باکیفیتی ارائه دهد.

علاوه بر این، آن‌ها باید بتوانند خدمات خود را با بهترین قیمت در بازار ارائه دهند. می‌توانید حق‌الزحمه مربیان را در اینترنت مقایسه کنید و فردی که با بودجه شما متناسب است را، انتخاب کنید.

حوزه‌های تأثیرگذاری بیزینس کوچینگ:

بیزینس کوچینگ یا مربیگری کسب‌وکار می‌تواند در حوزه‌های زیر به کسب‌وکار شما کمک کند:

برنامه‌ریزی عمومی: یک مربی در زمینه توسعه و تثبیت برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت مالی، بازاریابی، تبلیغات و همچنین مسائل شخصی و عمومی اداری با مدیر کسب‌وکار همکاری می‌کند.

بازاریابی و برنامه‌ریزی تبلیغاتی: یک مربی کسب‌وکار که در زمینه بازاریابی تخصص داشته باشد، می‌تواند در ایجاد و اجرای تبلیغات، روابط عمومی و برنامه‌های تبلیغاتی به کسب‌وکار کمک کند.

برنامه‌ریزی مالی: مربیان کسب‌وکار می‌توانند در زمینه‌های مهمی مثل مدیریت جریان پول، صورت‌های مالی، برنامه‌های جبران خدمت کارمندان و استراتژی‌های قیمت‌گذاری به صاحبان کسب‌وکار کمک کنند.

بااین‌وجود یک مربی کسب‌وکار یا بیزینس کوچ معمولاً مشاور مالیاتی نیست.

نقش بیزینس کوچینگ در کسب‌وکار :

مربی‌گری کسب‌وکار مسیری مشخص دارد و با انجام ترفندهای مطلوب برای رفع رکود سازمان، نقشی مؤثر خواهد داشت. ترسیمِ یک مسیر روشن از اقداماتی که باید در یک سازمان صورت بگیرد تا فروش رشد کند و سود بیشتری نصیب شرکت شود، به‌عنوان امری حیاتی و مهم در یک تجارت قلمداد می‌شود.

روشن کردن این مسیر با پیش‌بینی موانع موجود و امکان از بین بردن و حذف درستِ این موانع، رشد اقتصادی را برای افرادی که یک کسب‌وکار را شروع کرده‌اند یا افرادی که می‌خواهند تجارتی را به‌صورت بهینه توسعه دهند، تنها با بهره بردن از مربی‌گری کسب‌وکار امکان‌پذیر است.

درنهایت، عوامل موفقیت و عواملی که می‌توانند مسیر رسیدن به بهترین‌ها را برای کسب‌وکار هموار سازند، با استفاده ‌از تجارب مربیان کسب‌وکار حاصل می‌شوند.

هنگامی‌که یک سازمان یا یک کسب‌وکار دچار مسئله می‌شود، برای حل مسائل و ایجاد تغییر در سازمان می‌توان از فرایند مربی‌گریِ کسب‌وکار به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی کمک گرفت.

بخشی از حل مسائل با شناخت و آگاهی کامل از مسائل سازمان و افراد حاضر در کسب‌وکار حاصل می‌شود و این امر به سرانجام نخواهد رسید، مگر آنکه از مربیانِ باسابقه و دارای مهارت‌های بالا در کار کمک بگیریم.

هدف مربی‌گری کسب‌وکار ، رشد کسب‌وکار و مزایای فوق‌العاده‌ای است که برای تغییر بهینهٔ یک سازمان ضرورت دارد و حل مسائل در سازمان را بهبود می‌بخشد.

استفاده از راهبردهایی که به‌صورت گام‌به‌گام می‌توانند مسیر کامیابی و موفقیت را در ایجاد تغییر ضروری در سازمان نشان دهند و در پیشرفت کسب‌وکار سهم مهمی داشته باشند، برعهده مربیِ کسب‌وکار است.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>