آیا رسانه های اقتصادی در رشد کسب و کار های ایرانی موثرند؟

همیشه دنبال یک منبعی بودم که بتونه به سوال های من جواب بده . از زمانی که بهرزو روزنامه اقتصادی فرصت امروز رو به من معرفی کرد برای خیلی از سوال هام جواب پیدا کردم.

محسن بلافاصله گفت :یعنی در روزنامه فرصت امروز علاوه بر اخبار امروز چیزهایی دیگری هم است. نگاهی معنا دار بهش کردم و گفتم: صد درصد. در روزنامه اقتصادی فرصت امروز مسایل اقتصادی ، مدیریت، کسب و کار ، شغل ، استارتاپ همه چی توش هست.

با عجله پرسید: مگه روزنامه چند صفحه است که این همه مطلب توش اومده. خندیدم و گفتم: از هر موضوع یک مطلب است اما سایت فرصت امروز خیلی منبع خوبی برای تحیقیق و گزارش است.

با شک گفت: یعنی می گی دنبال جای دیگه ای برای کار تحقیقی ام نباشم.

گفتم :می تونی منابع دیگه ای رو هم نگاه کنی اما چون تحقیق تو  مثل من در باره نقش رسانه در معرفی و رشد کسب و کارهاست فکر می کنم روزنامه فرصت امروز تنها منبع باشه چون بقیه منابع بیشتر اقتصادی هستند و به مسایل کسب و کاری کمتر می پردازند اما در این رسانه هم مدیریت هم اقتصاد هم کسب و کار مورد بررسی قرار می گیره.

محسن پرسید : یعنی بهروز خودش تو این رسانه کار می کنه .

گفتم : نمی دونم ولی گاهی تو این روزنامه مطلب می نویسه. اخیرا وقتی اخبار امروز را  در فرصت امروز می خوندم متوجه یک گزارش اقتصادی شدم. اینهاش همینه. بعد از درون کیفم بریده روزنامه رو در آوردم و بهش نشون دادم و گفتم :

نوشته به گزارش روزنامه اقتصادی فرصت امروز، امروزه فروشگاه های آنلاین توسعه بسیار زیادی یافته اند. افزایش علاقه مردم به خرید آنلاین و دردسرهای کمتر این فرآیند برگ برنده اغلب برندهای حاضر در عرصه خرده فروشی آنلاین محسوب می شود. نکته مهم در این میان عدم خرید هر بازدیدکننده از سایت های فروش آنلاین است. بسیاری از کاربران فقط برای مشاهده محصولات تازه و سطح قیمت ها در سایت ها حاضر می شوند. اغلب سایت های خرده فروشی آنلاین محصولات کم و بیش یکسانی را ارائه می دهند. به همین خاطر تفاوت ها اهمیت بسیار زیادی می یابد. به هر حال مخاطب باید یک نکته متفاوت و جذاب در یکی از فروشگاه های آنلاین مشاهده کند. در غیر این صورت خرید وی حالت کاملا شانسی خواهد داشت. در اینجا بحث بازاریابی محتوایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب و ایجاد تفاوت مطرح می شود.

اجازه دهید مثالی عینی برای اهمیت تفاوت ها در فروش آنلاین بزنم. نحوه بسته بندی و ارسال سفارش های در نگاه مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر اغلب برندها در عمل تلاش زیادی برای بسته بندی زیبای محصولات می کنند. در این میان اگر ما سفارش هدیه افراد برای دوستان شان را در قالبی جذاب ارائه کنیم، شانس مان برای جذب سفارش های بیشتر افزایش خواهد یافت. این امر شامل بسته بندی ویژه سفارش های هدیه ای و چسباندن یک شاخه گل بر روی آنها خواهد بود. با همین اقدام ساده ما توجه بیشتری از سوی مخاطب دریافت خواهیم کرد. گاهی اوقات عرصه بازاریابی به همین سادگی است، با این حال برندها کار را برای خود دشوار می کنند. با تکیه بر شیوه های ساده و کاربردی همیشه امکان کسب موفقیت در دنیای بازاریابی وجود خواهد داشت.

 متوجه شدی محسن؟ این دقیقا همون چیزی است که ما دنبال اون هستیم. روزنامه اقتصادی باید این جوری به مسایل نگاه کنه.ما می تونیم درتحقیق دانشگاهی از اون خیلی استفاده کنیم.

محسن روی نیمکت نشست و گفت : خیلی خوبه. با تو موافقم .ادامه اش چی اومده می خوام بدونم اون چیزی که تو ذهنم من است پرداخته.

همین جمله کافی بود تا ادامه بدم و براش بخونم :

چه چیزی آمازون، علی بابا یا eBay را از سایر فروشگاه های آنلاین معمولی متمایز می سازد؟ بی تردید همه آنها در حال فروش محصولات مختلف به مخاطب هستند. نکته مهم در اینجا نحوه سرمایه گذاری آنها در ایجاد تفاوت است. بسیاری از برندها شیوه های کاملا معمولی برای فروش محصولات را دنبال می کنند. این امر در عمل آنها را بدل به برندهایی معمولی می کند. به این ترتیب نباید انتظار موفقیت های عجیب و غریب از آنها داشته باشیم. خرده فروشی های بزرگ همیشه کارهایی فراتر از فروش صرف محصولات انجام می دهند. به این ترتیب آنها در زمینه جلب نظر مخاطب موفقیت بیشتری خواهند داشت.

 یکی از مهم ترین اقدامات خرده فروشی هایی نظیر آمازون ارائه دامنه وسیعی از اطلاعات کاربردی در مورد هر محصول است. به علاوه، آنها به طور معمول کارشناس های ویژه ای نیز برای ارزیابی کیفیت محصولات در اختیار دارند. به این ترتیب مخاطب برای خرید کاربردی ترین اطلاعات را در اختیار خواهد داشت. وقتی ما با یک سایت فروش متفاوت مواجه شویم، علاوه بر تقویت انگیزه مان برای خرید، سایت موردنظر را به دیگران نیز معرفی خواهیم کرد. این امر نوعی تبلیغات رایگان و بسیار تاثیرگذار برای خرده فروشی موردنظر خواهد بود، بنابراین اغلب برندها باید اهمیت بازاریابی و تبلیغات با استفاده از مشتریان را در یاد داشته باشند.

 

به گزارش روزنامه اقتصادی فرصت امروز ، موفقیت در حوزه خرده فروشی در گرو توانایی ما برای ایجاد تفاوت است. وقتی صحبت از بیان تفاوت های کسب و کارمان می شود، هیچ چیز به اندازه داستان سرایی تاثیرگذار نخواهد بود. همه ما علاقه شدیدی به داستان های جذاب داریم. به همین خاطر برندها از دیرباز به بیان داستان های جذاب درباره ماهیت کسب و کارشان پرداخته اند. یک داستان جذاب علاوه بر جلب نظر مخاطب هدف باید ساختار منسجمی نیز داشته باشد. به این ترتیب برندها امکان استفاده از داستان مورد نظر برای سال های متمادی را خواهند داشت. آیا کسب و کار شما از حوزه دیگری شروع شده است؟ شاید هم به کلی از کشور متفاوتی قدم به بازار کنونی گذاشته اید. در هر صورت ترکیب تاریخچه برندمان با اهداف، ارزش ها و تعهدات مان کشش بالایی را ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب فراهم می شود. این امر ارتباط عمیقی میان ما و مخاطب ایجاد می کند. به این ترتیب ما توان تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب خواهیم یافت. امروزه مخاطب بیش از کیفیت محصولات علاقه مند به شنیدن داستان برندهاست. این امر موجب شناخت بهتر و در نتیجه رابطه نزدیک تر می شود. وقتی اعتماد مشتریان جلب شود، اطمینان از فرصت فروش محصولات متعدد به آنها به دست می آید. امروزه اعتبار یک برند براساس میزان مشتریان ثابت و وفادارش سنجیده می شود، بنابراین ما باید به دنبال جلب مشتریان وفادار باشیم.

 

به اینجا که رسیدم محسن یک باره بلند شد و صورت منو بوسید و گفت:  پسر این عالیه . من از امروز تمرکزم رو می ذارم روی یادداشت ها و مقالات این روزنامه تا یک تحقیق عالی در زمینه تاثیر رسانه در رشد و توسعه کسب و کارها ارائه کنم.عالیه …. عالی پسر